torsdag 7 juni 2007

Torsdagen den 7 juni 2007 i Norrtälje, Roslagen

I kväll har jag varit och klippt badplatsen på Solö i Norrtälje kommun. Jag är ordförande i Solö Sim-Skoleförening, SSS.

Mot min vilja år 1992 la kommunen ned simskolan på Solö badplats. Den hade funnits sedan 50-talet. Jag var nyvald i Kultur och Fritidsnämnden det året. Det var mitt första politiska uppdrag. Jag protesterade högljutt. Men inte hjälpte det. Simskolan på Solö drogs in.

Det året, 1992, startade jag min egen simskola på Solö. Jag tog privat en förlust på ca 5 000 kr, som jag kommer ihåg det. Efter det bildade jag en förening, som fortfarande finns, Solö Sim-Skoleförening, nimako.etanet.se/sss . Den föreningen driver fortfarande simskola varje år på Solöbadet.

Föreningen är ideell och har alltså inga avkastningskrav. Det är många personer som lägger ner ideell tid på att ha simskolan kvar. Föreningen klarar sig ekonomiskt.

Föreningen får 5 000 kr per år av kommunen för att sköta badplatsen. Sedan tar vi ut avgifter för själva simskolan. Men det är mycket låga avgifter, även i jämförelse med kommunen.

Det är tillfredsställande att kunna göra något som kommer många tillgoda utan att kräva betalning.

Välkomna till Solö badplats i sommar!

Inga kommentarer: