fredag 5 januari 2007

Trettondagsafton den 5 januari 2007

Ännu ingen vinter i sikte. Jag klarar mig utan den. Det är billigt och praktiskt utan snö och kyla.

Det har inte hänt så mycket denna första vecka år 2007. Jag tragglar på med behandlingar för min wiplashskada. Det verkar aldrig bli bättre. En del motion blir det också.

I onsdags sände jag, som vanligt, Blå Timmen i Radio Roslagen klockan 18. Denna gång var kommunalrådet Kjell Jansson med i studion. Du kan höra sändningen här på nätet på www.moderaterna.net/norrtalje.

Häromdagen var jag med mina döttrar och tittade på en liten, liten lägenhet, som de skulle vilja hyra. Det kan nog bli bra.

I går kväll läste jag en mycket nyttig och intressant bok: + - 0, politikernas ekonomibok, utgiven av Dagens Samhälle, Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Där står att läsa vad varje politiker/förtroendevalda behöver veta om offentlig ekonomi i kommuner och landsting. Boken är väldigt lättläst. Det tog bara ett par timmar att komma igenom den.

Där finns att läsa om

  • varför kommunen måste gå med vinst
  • vad som är god ekonomisk hushållning
  • hur befolkningen påverkar ekonomin
  • hur skatteutjämningen fungerar
  • vad investeringar är
  • hur pensionsskulden redovisas
  • kommunala bolags funktion
  • litet om ekonomiska begrepp i allmänhet

Boken kan verkligen rekommenderas – till alla!

Inga kommentarer: