fredag 17 november 2006

Torsdagen den 16 november 2006

Ytterligare en dag att ta det litet lugnar och få sova ut. Mailboxen var fullmatad, så det tog sin tid. På eftermiddagen justerade jag mitt första protokoll som ordförande i kommunfullmäktige i Norrtälje. Det är synd, att det ännu inte går att göra det med elektroniska sigill/signaturer. Det måste vara en tidsfråga. Jag har pratat med kommunens IT-chef om det tidigare, men ska ligga på om det. Det är ju helt knäppt att man ska behöva ut och åka bil i flera mil för att sätta sitt namn på papper. Den konkreta granskningen av dokumentet har man ju gjort hemma via datorn redan.
Därefter hade jag ett styrelsemöte i FKR – FöretagsKompetens i Roslagen. Vi ska ha ett medlemsmöte den 30 november med Skatteverkets Nyföretagarcentrum inbjudet. De ska prata om moms. Sedan ska det bli middag på en chinarestaurant.
Jag har engagerat mig i Radio Roslagens och dess verksamhet. Det är många intressenter involverade. Jag ska försöka att medverka till att allt ska bli så bra som möjligt. RRN är viktiga för att föra ut information om kommunen, kommunfullmäktige, i katastrof och beredskapssyften och också om moderaterna i vår Blå Timme på onsdagar kl 18 med repris kl 14 på söndagar. Sändningarna går på 107,8 och 104,1 Mhz i Roslagen. Man kan också lyssna i efterhand via nätet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, Nils, det är syn att e-förvaltning går så långsamt, även här i Norrtälje kommun. Läste i Computer Sweden idag att Ministern Mats Odell har lovat att pressa på så att 2008 alla statsförvaltningar är med på e-upphandling och e-fakturor. Det skulle spara massviss med admin peng. Syn att Sverige har gått från världs-ledande i många e-områden till medel placeringar under de senaste 3-4 år. Denmark har visat vägen!

Och nu gäller det att verkligen ta i Norrtälje kommunens e-tjänster. Vi behöver utöver e-signaturer för protokoll justeringar, publicering av nämnd och kfm papper lång tidigare är vad vi få idag...vi får bara protokollet flera veckor efter justeringar. Man måste sikta på webb-publisering INNAN beslut så vi medborgare har en rimligt chans att påverka, medverka till beslutsprocessen in nämnder o fullmäktige. (Och tänk hur mycket porto det skulle spara!!) Jo det är bara att ser till nu att alla i kommunhuset skärper sig.

Nils Matsson, moderat sa...

Gail!

Tack för din kommentar! Du är ju så engagerad i dessa frågor.

Jag ska försöka allt vad jag kan, men man måste ge det litet tid. I morgon, tisdag, träffar jag både kommunalrådet och kommunfullmäktiges presidium för att bland annat dryfta dessa frågor. Jag ska också försöka att få till ett möte med IT-chefen i kommunen.