torsdag 16 november 2006

Onsdagen den 15 november 2006

Först en liten rekapitulation av gårdagen den 15/11. Förmiddagen ägnade jag åt ett trist tandläkarbesök. Det blev en rotfyllning av en tand. Jag har inte behövt laga någon tand sedan 50-talet. Men eftermiddagen blev intressant. Jag satt ordförande i Utbildningsnämndens arbetsutskott, mitt näst sista. Vi beslutade att föreslå nämnden en budget för år 2007. Den ser bra ut och är, förstås, i balans. Det vill säga plus och minus går ihop. Förvaltningschefen har haft i uppdrag att föreslå ett nytt innehåll i vuxenutbildningen, men också en ny organisation samt nya lokaler. Resultatet av det uppdraget presenterades i går. Det såg mycket bra ut. Rätt djärvt och med nytänkande. Arbetsutskottet såg positivt på förslaget och föreslår att nämnden fattar beslut enligt förvaltningschefen förslag. Ekonomin i nämnden ser bra ut och det ser ut som att det går ihop sig i år igen.
Därefter hade jag ett samtal med Norrtelje Tidning. Efter det var jag med på en eftervalsanalys i moderaternas Norrtäljeförening. Det var både ris och ros. Kvällen avslutade jag med ett besök på kommunens företagareträff på Campus Roslagen. Medarrangörer är de lokala bankerna, Norrtelje Tidning och Nihab, ett dotterbolag till kommunen. Dessa tillställningar är mycket givande. De blir mingel och görs affärer eller etableras kontakter.
Dagen har jag ägnat åt en utbildning på Nutek, myndigheten för näringslivsutveckling. Jag ingår ju i ett nätverk, FKR, Företagskompetens i Roslagen, som hjälper människor att starta företag. Och det var därför jag var på Nutek idag.
På kvällen sände jag Blå Timmen , tillsammans med Sören Forslund. Idag hade vi besök av landstingspolitiker. Det var Lotta Lindblad Söderman och Ingmar Wallén, båda från Yxlan.
Kvällen ägnade jag åt att gå igenom mailskörden. Det blir rätt omfattande. Bland annat har jag haft en maildialog med en medborgare om tillgång till förskola och fritis. Den är föranledd av mina uttalande i Norrtelje Tidning om att jag önskar mer dialog med medborgarna. Det är uppmuntrande.

Inga kommentarer: