tisdag 21 november 2006

Måndagen den 20 november 2006

Nu har jag varit med biskopen och invigt det nya församlingshemmet, Mariagården i Norrtälje. Det var min första invigning i min nya roll som ordförande i kommunfullmäktige. Det kändes högtidligt att få säga att jag representerade Norrtälje kommun. Hoppas, att gården kommer till god nytta. Vacker är den, tycker jag.

Idag hade vi i de lokala moderaterna val i vår fullmäktigegrupp till alla förtroendeposter utom ordförandeposter, som redan var klart. Det är inga hemligheter längre. Jag kommer också att väljas in i Barn och skolnämnden i Norrtälje kommun. Tanken är att jag ska vara litet av ett stöd till ordföranden, Ann S Pihlgren. Det ska bli roligt att få ägna sig åt litet politik också och då gärna skolpolitik. Rollen som ordförande i fullmäktige är mer av representativ karaktär.

Senare på kvällen hade moderaterna sitt månadsmöte. Det var väldigt välbesökt. Den stora Norrtäljesalen i kommunhuset blev fullsatt. Mycket glädjande! Jag uppmanar alla moderater att ta sig till månadsmötena. Där går det att påverka politiken i kommunen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nils!
Är verkligen glad att du orkar håller vi blogg läsare informerad om dina aktiviteter.

Kommunfullmäktige ordförande posten är verkligen Norrtälje kommuns ansikte utåt och det är viktig att alla kan lätt veta vad du gör. Det gör politik mer mänskligt och mindre hemlighetsfulla, vill jag instämma.

Jag var också med (m) möten igår och var mäktigt imponerad hur öppet, högt i tak, det nya (m) har
blivit under Kjell Jansson's och många flers ledning. Hade inte samma känsla 2-3 år sedan när jag blev lite mer aktiva i (m) aktiviteter.

Jo, det går att påverka politik i kommunen och även få saker o ting gjort. - Vi ska även få bredband till Norrbyggeby. - Ibland engagemang kan ser ut som "shat och envisshet", men det gäller att ta i och inte släppa tagit har jag lärt mig under min 35 år i Sverige.

Var glad att även Jag var vald igår kväll till Utbildningsnämnden. Men mest är jag glad att demokratiutvecklingsfrågor för (m) ligger i bra händer med dig och Bino. Jag kan sova lite lungare att något bra kan kom ut av det hela som både ledar oss teknisk framåt såväl som ge ännu fler en röst och delaktighet i Norrtälje's viktiga beslut och framtid.

Nils Matsson, moderat sa...

Gail!
Och du orkar också hålla på!

Jo, jag har funderingar på om jag skulle kunna få en länk från kommunens hemsida till en blogg, som kf-ordförande. Men jag vet inte om det går. Så har jag som Utbildningsnämndens ordförande.

Garatulerar till bredband i Norrbyggeby!

Jo, vi ska försöka att använda tenikens möjligheter till att öka inflytandet för medborgarna, tycker jag. Jag har arbetat i databranschen sedan i början av 70-talet och tycker att det är väldigt roligt att den har fått betydelse även i dessa frågor. Det ger stora möjligheter!