onsdag 22 november 2006

Tisdagen den 21 november 2006

I morse meddelades det att Jan Björklund vill avsluta försöket med lokala styrelser med elevmajoritet i gymnasier. Det ska ske till sommaren. Norrtälje kommun har haft det ett antal år. Styrelserna har funnits för att på ett påtagligt sätt ta hand om elevernas engagemang, men naturligtvis också för att ge dem ordentligt inflytande. Både då det gäller stort som smått. Nu avslutas det i den form vi känner. Då gäller det att ta hand om erfarenheterna och förvalta dem på annat sätt. Att eleverna, som blir myndiga i gymnasiet, ska ha rejäla möjligheter att påverka är för mig självklart. Jag tror att det förbättrar möjligheterna till goda studieresultat.

Jag hade sedan mitt första riktiga presidiemöte i kommunfullmäktige. Vi gick igenom mötesagendan för nästa år. Det är nästan det mest intrikata man kan ägna sig åt. Alla fullmäktigemöten föregås av ett antal möten i kommunstyrelsens arbetsutskott och sedan i kommunstyrelsen. Allt detta ska matchas med när ekonomiska månadsrapporter och delårsbokslut kan finnas framme och bearbetade. Och så måste helger undvikas samt skollov etc. Jag har under flera år beslutat likartade saker i Utbildningsnämnden. Det är komplicerat. Sedan blir det i alla fall inte helt bra. Efter kommunstyrelsemötena anpassar sig sedan alla nämndsmöten, men också politiska partiers möten. Det blir mycket att hålla reda på.

Jag framförde också mitt förslag att få ut handlingar till fullmäktige på nätet och det föll i god jord. Efter att en del hinder har passerats ska det nog gå. Sedan får vi mana på alla nämnder till att göra på samma sätt.

Kvällen ägnade jag mig åt ett medlemsmöte i Roslagsmentorer. Det växer sakta fram något bra ur det. Norrtälje håller på att skapa sig ett bra koncept för att stötta företagandet och företagare. Vi ska bli bra, mycket bra, kanske bäst! Med på plan finns många aktörer bland andra Roslagsmentorer, FöretagsKompetens i Roslagen och Roslagens Affärsänglar, men också förstås de lokala bankerna och KTH:s Centrum för Bank och Finans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, Björklund's beskede att avsluta försöket med lokalastyrelser med elevmajoritet har väckt mycket debatt - inte minst i (m) interna diskussionsfora.

Den aktuella proposition som leda till försöket finns här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/51/65/e53fb92c.pdf

Hoppas att vår nya regeringen inte kommer fram med ett förbjudslag så att vår egen Norrtälje Utbildningsnämnd kan ta en inställning som går ut ungefär så här:

"Där en elev majoritet styrelse redan finns och fungera väl nu och ingen - elever, föräldrar, rektorer mm - protestera - det finns ingen skäl för Nämnden lägga sig i."

Nils Matsson, moderat sa...

Gail!

Jag håller med dig! Varför förbjuda? Jan Björklund borde vara tillåtande och verka för valfrihet. Inte förbjuda.