tisdag 14 november 2006

Måndagen den 13 november 2006

En stillsam dag. Det blev en del arbete vid datorn, hemsidor och så. Jag behöver dessa lugna dagar för att tillfriskna.
Men ändå på min promenad i den dystra novemberdagen fick jag erfara ett par saker. En god och en mycket dyster.
Den trevliga först. Jag mötte en person som kom mot mig på sin hundpromenad. Han frågade hur det hade gått. Med vad, frågade jag. Ja, kom du in? I fullmäktige frågade jag. Ja, hur gick det frågade hundpromeneraren. Jo, jag kom in denna gång och har dessutom blivit vald till fullmäktiges ordförande. Då fick jag ett grattis och han sa att han hade röstat på mig. Det kändes bra.
Den dystra händelsen var följande. En till mig närstående person berättade han hans syster hade blivit misshandlad av sin sambo. I 7 timmar hade hon varit fastbunden och i stort sett blivit torterad. Jag har träffat sambon. Då föreföll han vara en mycket trevlig person. Det var roligt och intressant att prata med honom. Tyvärr hade nog knarket tagit honom. Nu sitter han inne på ett år. Hur det blir då han kommer ut vet man inte. Det kan bli etter värre.
Det är skandalöst att vi inte kan finna en metod att ta hand om detta mycket stora problem. Kvinnor ska inte riskera att bli återkommande misshandlade av sina män. Det är tyvärr vanligare än vad man tror. Även i de bästa familjer sker detta dagligen.
Jag blir alldeles ifrån mig då jag hör sådant här. Hur kan en sorts människa, män, ta sig rätten att misshandla den andra sorten, kvinnor? Båda sorter har sina mänskliga rättigheter och ska vara okränkbara.
Vad gör vi åt detta?

3 kommentarer:

Norrtälje Demokrati sa...

Nils, du tar upp ett viktigt ”dilemma” problem för oss alla som är värd mycket och många tankar.

Kom ihåg mina unga dagar här i Sverige när jag var med att starta Riksförbundet för Familjers Rättigheter, som då ideellt sysslade med samhällets omhändertagande av barn, särskilt s.k. invandrarbarn. Jag hade en vision då som kanske är tillämpligt även ang. våld inom familjen idag. Jag såg då många offentliga resurser i form av kommunal socialarbetare som sysslade med fel sak och saker. Som ung liberal, nya moderat även då, vill jag inte precis skär ner på vår offentliga social, men vill få de gemensamma resurser riktade åt rätt håll. Det handlade om nätverksarbete kring en familj.

Vi behövde då och kanske även nu för en del av problem få betydligt flere socialarbetare in i systemet med invandrare bakgrund. Vi behövde socialarbetare som fungerade som en ”katalys” att samla de ”goda resurser” kring de folk som var på ett naturligt sätt runt en drabbade familj och som kunna påverka.

Arbetar vår ”professionella” socialarbetare idag kring våld på det sättet idag eller sitter de mesta tid bakom en skrivbord här i Norrtälje? Arbetar vår ideella kvinnojour/mansjour organisationer med rätta ska och saker? Jag hoppas de gör, men kanske de inte gör om våldet bara ökar. Som är så ofta fallet, mer pengar är sällan den rätta svar fast trycket till den ”snabba fix” finns alltid närvarande. Också är det klart vi individer som kommer i kontakt, var en av oss, har också ett eget ansvar att inte bara vända ryggen, men att agera med den humanitet och sunt förnuft som vi alla ha inombords.

Nils Matsson, moderat sa...

Tack för din kommentar "norrtälje demokrati".
Det är vanskilgt att säga om alla resurser använd på bästa sätt i kommunen. Jag hoppas det!
Det som är svårt att ta itu med är att det är alldeles vanliga män som misshandlar sina kvinnor. Det går inte att se på männen om de är misshandlare eller inte. Hur kommer vi åt det?

Anonym sa...

Jo, Nils, din fråga kvarstå. Hur kommer vi åt det? Här är kanske en möjliga idé.

Vet inte exakt vad socialförvaltning gör idag eller vad alla kyrkorna och andra mans/kvinno organsationer gör.. kanske de redan använder tel teknik. Lite blad ut till hushållen nu o då som inbjuder folk att ringa anonymt för att lyssna till en inspelade meddelande som de väljer som täcker olika "problem" områden och med uppmuntran till att lämna sitt eget tel nr så en "medmänniska"/profs kan ringa upp. Samma tjänst kunde också vara nåbart via en webbplats också.