söndag 24 juni 2007

Söndagen den 24 juni 2007 i Norrtälje, Roslagen

Oj, tiden går fort! Efter den 14 juni har jag varit med om en liten återförening med mina studentkamrater av 1965-års modell. Vi åt en vanlig dagens lunch på Havspiren i Norrtälje. År 2005 hade vi ett ordentligt 40-årsjubileum, som jag var med om att ordna.

Måndagen den 18 juni hade vi ett maratonfullmäktige i Norrtälje. Den största debatten gällde det kontrakterade flyktingmottagandet. Som ordförande i fullmäktige, kunde jag räkna in cirka 60 inlägg i debatten. Ärendet tog nog runt 2 timmar. Saken engagerar uppenbarligen. Det slutade med att kommunen skriver kontrakt med Migrationsverket på 75 flyktingar per år. Det har varit 25 förut. Förra året tog vi emot 60 stycken.

Onsdagen den 20 juni sände jag ett Blå Timmen för sista gången från Radio Roslagens studio vid Norrtelje Tidning. Nu flyttar radion till Kyrkogatan i Norrtälje centrum. I den senaste sändningen medverkade Ulla Malutchenko, gruppledare för moderaterna i Socialnämnden. Min bisittare i Blå Timmen, Lasse Sjöblom, är också medlem i Socialnämnden. Det blev en intressant redogörelse. Du kan lyssna på inslaget här.

Innan midsommarhelgen deltog jag på begravningen av min svärfars svärmor, 96 år gammal. Nu för tiden är det på begravningar jag träffar många av mina släktingar. Det behöver inte vara så tungt. Man får gör det bästa och trevligaste av situationen.

I morgon ska jag äta en tack- och adjölunch med den avgående kommundirektören Mats Törnqvist. På onsdag kommer nog Mats att medverka i Blå Timmen i Radio Roslagen kl 18 på 107,8 eller 104, 1 Mhz. Med det är inspelat tidigare. Jag behöver redigera inslaget innan dess.

På tisdag fyller min äldsta dotter 25 år. Min hustru, Louise, var 25 år då vi träffades och bildade ett par. Min dotter har sedan ett par år ett förhållande med en jämngammal pojke eller ung man. De har läst japanska under 4 terminer på Stockholms Universitet. Få se nu om de åker till Japan under hösten.

Den 9 juli startar vi simskolan på Solö Badplats. Det har vi, min hustru och jag, hållit på med sedan år 1991. Regin ligger i form av en ideell förening, Solö Sim-Skoleförening. Du är välkommen med dina barn dit!

Inga kommentarer: