onsdag 7 februari 2007

Debattinlägg om skolan i Norrtälje kommun

Tack, Kalle Güettler, för debattinlägget den 16 januari om skolbiblioteken.

Som Kalle Güettler skriver är kunskapsutvecklingen i skolan ett komplext problem. Güettler anser att bra skolbibliotek behövs för att uppnå goda resultat i skolorna.

Jag håller med om att tillgång till böcker är viktigt för läsutvecklingen hos eleverna. Hur man ordnar det kan nog se litet olika ut.

Güettler är själv författare och ordförande i Nationella Skolbiblioteksgruppen, så det är lätt att förstå engagemanget i frågan.

Alla frågor behöver inte beslutas av kommunfullmäktige. Fullmäktige har delegerat mycket till nämnderna, bland annat till Barn och skolnämnden. Den nämnden är ansvarig för kunskapsutvecklingen i förskola och grundskola. Jag är invald i den nämnden, som ledamot. Det ska bli intressant att ta del av den nämndens verksamhet. Och bland annat se hur man har tillgodosett tillgången till böcker.

Men det finns mycket annat att fundera på också. Hur kan eleverna få bättre kunskaper, på alla nivåer i skolan? Är vi för ambitiösa i Sverige? Vill vi att ungdomarna ska lära sig så mycket, så att allt inte hinns med? Kanske inte ens det viktigaste, läsa, skriva, räkna och tala engelska.

Det är 13,6 procent av alla elever som lämnar kommunens grundskolor som inte har godkänt i alla dessa ämnen. De saknar därmed verktyg att lära sig mer. Norrtälje hör till den sämsta fjärdedelen av kommunerna i landet. Det kan finnas många förklaringar till det, men jag tror att vi kan göra bättre ifrån oss än så.

Jag tror inte, att det har haft någon större betydelse, vilken politisk majoritet det har varit. Men vad ska göras för att komma tillrätta med problemet, som i huvudsak är nationellt?

Vad tror Du som läser detta? Ungdomar, föräldrar, lärare, rektorer och alla andra. Färre mål, bättre fokusering på det viktigaste eller något annat?

Nils Matsson, kommunfullmäktiges ordförande och ledamot i Barn och skolnämnden, m

Inga kommentarer: