måndag 22 januari 2007

Söndagen den 21 januari 2007, Norrtälje, Roslagen

De senaste dagarna har jag nästan inte ägnat mig åt politik över huvud taget. Litet mailtrafik blir det ju alltid, även under helgerna.

I lördags tog jag mig ut på den längsta stavgången någonsin. Det brukar bli en timme, 6 km och cirka 600 kcal i energiåtgång. Nu blev det 90 minuter, 9 – 10 km och 900 kcal. Det är jag nöjd med. Jag kämpar med några extrakilon som jag skulle vilja dumpa. Efter motionen blev det lördagsritualen med bastu.

En god vän kom till mig med en utköpt liten bärbar dator från 2001. En liten fin maskin, men 6 år på nacken är 6 år på nacken. Den har en processor på 700 Mhz och ett minne på 256 Mb. Det var inte problemet i sig. Problemet är att den inte har vare sig CD-läsare eller diskettläsare. Med en helt tom disk, utan operativsystem, blir den en aning svårstartad.

Jag googlade litet och kollade runt, men det var inte helt lätt att finna lösningen. Den ska nog botas via nätet, men det går nog att finna en lösning. Jag har kontaktat en annan god vän, som ofta har lösningar på praktiska dataproblem. Det ska bli spännande att se om det fungerar så småningom.

I natt kom det ordentligt med snö, cirka en decimeter, rätt tung snö. Det är vackert men tungt att skotta bort. Den här gången var snön blåskiftande. Vackert, men vad kommer färgen ifrån?

I morgon hålls det första, formella, mötet i Barn och skolnämnden här i Norrtälje. Det är det första på den nya mandatperioden. Det ska bli spännande.

Senare på kvällen har vi moderater det första månadsmötet för året. Det är som vanligt kl 18 i kommunhuset Ankaret på Estunavägen 14 i Norrtälje. Mötet är öppet för alla moderata medlemmar och sympatisörer.

Inga kommentarer: