tisdag 16 januari 2007

Tisdagen den 16 januari 2007 i Roslagen

Ytterligare en rätt blåsig dag, men det var rätt milt och himlen var blå. Det kändes nästan som en dålig svensk sommardag.

Idag hade jag möte med kommunfullmäktiges presidium i Rådhuset vid Stora Torget i Norrtälje. Det kändes litet högtidligt och fint. Vi träffade kommunens revisorer för att höra litet med dem hur det hade tänkt planera verksamheten. Revisorerna har stor betydelse för att granska och i viss mån utveckla den kommunala verksamheten. Jag har alltid sett revisionen som en stor tillgång. Att få bli utvärderad är som en present. Feedback borde vara en rättighet.

Senare på mötet träffade vi återigen överförmyndarna. Dem har vi träffat förut. Presidiet försöker att medverka till en utveckling av verksamheten. Den verksamhet, som så ofta är kritiserad i kommunerna. Med Lennart Björkman och Yvonne Nilzon samt Mona Eriksson, som tjänsteman, tror jag att vi har försäkrat oss om en mycket god verksamhet framöver.

På eftermiddagen var jag och lämnade blod på blodbussarna vid hamnplan. Det tycker jag är en viktig handling. Nu står det ju tre bussar där, så det är ingen kö längre. Det är skönt. Jag tror, att jag har lämnat 118 gånger sedan 60-talet.

Nu i kväll har jag skrivit litet debattsvar till Norrtelje Tidning. Det är viktigt att försöka hålla debatten levande och att om möjligt vara tillgänglig och kommunikativ som politiker.

Inga kommentarer: