torsdag 18 januari 2007

Onsdagen den 17 januari 2007 i Norrtälje, Roslagen

Onsdagen blev en vacker dag, men litet svalare än vad vi har haft. Kvällen blev dock mild och regnig. Vattenståndet är fortfarande väldigt högt.

Lunchen intog jag tillsammans med några av medlemmarna i Roslagsmentorer. Det blev en väldigt trevlig och givande lunch. Man behöver en del av det sociala umgänget också. Det binder ihop och skapar djupare relationer. Vi samtalade mycket om hur vi ska kunna medverka till ett ökande företagande och ett ökat entreprenörskap i kommunen.

Göran Edsbäcker, forskare på KTH och ordförande i Roslagsmentorer, och jag träffade sedan företrädare för Företagarnas Riksorganisation här i Norrtälje. Vi samtalade också om vad som kan göras för att öka möjligheterna för företagsamheten. Det blev ett rätt spännande samtal. I går var det invigning av det nya Botkyrka Företagarcentrum, som det känns angeläget att göra ett besök i. De skulle också vilja samarbeta med Roslagen.

På kvällen sände jag sedan, som vanligt, Blå Timmen i Radio Roslagen kl 18 på 107,8 och 104,1 i norr kommundelarna. Vi brukar nu för tiden få en del lyssnarkommentarer. Och det är ju roligt. Hör gärna av dig till mig med önskemål om programinslag!

I morgon ska jag åka till den stora staden, Stockholm. Jag ska vara med på en seminariedag om demokrati, som SKL, Sveriges Kommuner och Landsting anordnar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser verkligen framemot din rapport från SLK konferens.

Också sett att SKL stuvade om program kanske mycket i senare vekor (kanske efter lite lobby verksamhet från www.d2d.nu gruppen) . I tidigare år har SKL enligt min mening haft lite snedfel infrikning på deras demokratiarbete ute i landet men kanske de är nu på rätt väg. Departementets 400tkr anslag till Örebro universitets Informatik Institution för en rapport som kommer i April. Den anslag visar att regeringen är också kanske på rätt vägg efter flera år av "gör inget" (s) "aktiviteter".

I mars kör SKL igång med en politikernätverk för demokratifrågor som jag hoppas vi kan ha mycket glädje av och som jag hoppas många politiker här i Norrtälje anslutar sig till.

Här är program Nils kommer lyssnar till idag.

http://www.skl.se/artikeldokument.asp?C=4777&A=40046&FileID=137528&NAME=demokratidag%5F2007%5Fprogram.pdf

Nils Matsson, moderat sa...

Gail!

Tack för din kommentar. Jag ska rapportera mer från konferensen senare. Idag, den 18 januari, kommer den första delen - om valanalysen.