söndag 12 november 2006

Söndagen den 12 november 2006

Idag är det fars dag och mina döttrar är hemma. Precis som jag skrev igår, så fixar de dagens middag. De finns i köket just nu. Deras samtal är skönt att höra. Efter sedan de flyttade hemifrån har det vart mycket tystare i huset. Det finns både för- och nackdelar med det.

Nu har jag fått sova ut ett par dagar. Det är skönt och behövs. Jag masade mig ut och arbetade litet på tomten. Dels satt jag upp en liten mysbelysning i växthuset. Det lyser upp i det tunga novembermörkret och resten av vintern. Dels skyfflade jag en del av en grusplan. Det har vuxit så mycket ogräs där efter sedan jag installerade bergvärme. Jorden blev blottlagd och då hittar ogräsfröna dit omgående. Nu ska jag lägga mer gånggrus där. Skönt att få det gjort. Men tungt arbete är det. Jag förstår de som asfalterar sina uppfartsvägar och gångar.

Idag blev det premiär på glögg. Det kändes bra en sådan här mörk och tung dag. Ja, det dröjer inte länge förrän det är advent.

Jag försöker ta till mig mycket om demokrati och e-demokrati, vad det nu står för. I alla fall möjligheter för medborgare att följa de politiska besluten och kunna påverka dem innan de är fattade. Men också att hitta lättsamma sätt att få kontakt med sina politiker och för politiker att få kontakt med sina väljare. Det är grannlaga att finna bra verktyg, men också goda förhållningssätt. Jag hoppas, att kunna införa en del förändringar här i Norrtälje kommun.

2 kommentarer:

Norrtälje Demokrati sa...

Jo, det finns mycket att göra här i Norrtälje att engagera fler folk än bara politiker och tjänstemän i den kommunala beslutsprocessen. Politiker och tjänstemnän ska aldrig mer tror att de har alla kunskap/klokhet/info som behövs för att klara av vår komplicerade tillvaro. Vi måste engagera "vanliga medborgarna" i den beslutsprocessen även mellan val för att klara av att skappa ett bättra Norrtälje Kommun. Att börja/förtsätt utveckla vår användning av Internet i det syftat måste vara en topp prioritet. Och jag är definitivt glad att du, som kommunfullmäktige ordförande har prioriterat uppgiften. (Om soldater är i ordning, då faller gerneralerna ditt också...) Finns det flera generalerna som behöver falla in i ordning?

Nils Matsson, moderat sa...

Gail!

Tack för din kommentar!

Det finns mycket att göra inom området och du inspirerar mig!