tisdag 28 november 2006

Måndagen den 27 november 2006

Ja, helgen har passerat och det har inte varit något på min blogg på några dagar. I fredags var jag på studiebesök i Riksdagen. Jag ska återkomma till det vad det lider.

I helgen ägnade jag mig åt praktisk påtagliga saker som motion och bastu. Men jag städade ur garaget efter valkampanjen(?) också. Ja, så lång tid har det tagit. Nu är bilarna inkörda under tak igen och dessutom tvättade.

På eftermiddagen lät jag mig intervjuas av en lärare, som går en specialpedagogisk utbildning. Det var inför hans uppsats. Jag hoppas, att min insats länder honom till någon hjälp.

Jag hann med ett par korta men intressanta samtal med kommundirektören och kommunens IT-chef. Jag är väldigt intresserad av vilka möjligheter förändringar på IT-sidan ger för ökad insyn i den kommunala verksamheten och den kommunala demokratin.

Ikväll hade vi möte i moderaternas kommunfullmäktigegrupp i Norrtälje kommun. Det var framför allt kommunstyrelsens föredragningslista som var på tapeten. Men vi fick också en föredragning om storkök på Campus i stället för på ROS – f.d. Roslagens Sjukhus, som nu är äldrevård. Den lösningen förefaller ju bra.

Ks föredragningslista var otroligt lång, runt 40 ärenden av större och mindre karaktär. Pappershögen var ca 8 cm tjock. Alla bokstäverna kan man inte läsa. Jag tyckte ändå att gruppledaren och ks-ordföranden tog oss genom på ett bra sätt. På någon punkt tyckte gruppen inte som förslagen var lagda.

I morgon ska jag delta i ett företagarmöte om utbildning. Sedan ska jag ägna dagen åt mitt sista möte i Norrtälje kommuns Utbildningsnämnd. Litet sorgligt är det. Jag kommer att sakna den nämnden. Det har varit roligt och lärorikt.

På kvällen ska jag gå på ett möte som den lokala Handelsbanken ordnar. Det handlar om skatteinformation.

Jag börjar nu få litet återkoppling på mitt bloggande och det är ju förstås väldigt roligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jag hann med ett par korta men intressanta samtal med kommundirektören och kommunens IT-chef. Jag är väldigt intresserad av vilka möjligheter förändringar på IT-sidan ger för ökad insyn i den kommunala verksamheten och den kommunala demokratin."

Toppen, Nils, att du tar den diskussion. Vore bra om det finns en strategi av hur vi konkret kan lite teknisk kör vidare. Även ett bra strategi av hur Fullmäktige's presidium och Valnämnden med Demokratifrågar Det är en viktikt demokratisk fråga som vi måste komma tillrätta med.

Jag är övertyggad att så mycket kan göras både informellt o formellt att förbättra Norrtäljebo's möjlighter att påverka. Och jag tankar lite bredare än bara medborgare kaffe-tid med politiker i anslutning till en fullmäktigemöten.